مینیمالیسم واژهای است که در بسیاری از زمینهها استفاده میشود. چه سبک زندگی باشد و چه یک رشتهی هنری، گفتن اینکه چیزی «مینیمالیستی» است، میتواند معانی مختلفی به خود بگیرد. اما در زمینهی طراحی وب، مینیمالیسم جایگاهی رو به رشد در میان طراحان کسب کرده است. آنها که به دنبال انتقال محتوای مهم به روشی جدید هستند.
مانند هر گرایش یا تئوری در دنیای طراحی وب، مینیمالیسم هم ممکن است به سادگی اشتباه گرفته شود. بنابراین مینیمالیسم در طراحی وب چیست؟ و دقیقا چه چیزی نیست؟
تصور اشتباهی که غالبا وجود دارد این است که در طراحی مینیمال به صرف زمان و تلاش کمتری برای انجام کار احتیاج است. به هر حال، انتقال احساس سادگی و تمرکز در واقع هدف اصلی یک طراحی مینیمال است.
با این حال، گفتن اینکه در این متد ما به کار کمتری نیاز داریم دور از واقعیت نیست. چون حداقل از نظر استراتژیک طراحیهای وب از ویژگیها و ترفندهای اضافی حذف میشوند تا پیامی واضح و مختصر به مخاطبان ارائه دهند.
ذهنیت مینیمال
برای اجرای صحیح مینیمالیسم در طراحی، باید نقطهی تمرکز ایجاد شود. توانایی ارائهی یک پیام واضح به بازدیدکنندگان، عملکرد اصلی یک طراحی مینیمال است.
وقتی تلاش میکنیم حجم زیاد یاز اطلاعات را با حفظ سبک مینیمال ارائه دهیم، طراحی واقعا بد از آب درمیاید. بنابراین قبل از اینکه وارد فرآیند طراحی واقعی شوید، داشتن یک طرح پروژه و حجم محدودی از داده به شما کمک میکند. وقت بگذارید و در نظر بگیرید که این سایت قرار است در مورد چه چیزی باشد.
همه ی سایتها این قابلیت را ندارند که صرفا روی یک موضوع تمرکز کنند. ولی اگر میخواهید وبسایت شما متمایز از دیگران باشد، پس داشتن یک سبک متفاوت در طراحی میتوان نجاتبخش پروژهی شما باشد.
حال که تمرکز وبسایت شما در طراحی به وضوح مشخص شدهاست، گام بعدی این است که در نظر بگیرید چه بخشهایی از اطلاعات برای طراحی شما حیاتی هستند و آنها را به ترتیب اهمیت ساختار دهید. در این قسمت ممکن از تعجب کنید واقعا چه حجم کمی از اطلاعت لازم است تا مخاطب منظور شما را متوجه شود.
هنر حذف کردن
آنتوان دو سنت اگزوپر، نویسنده فرانسوی، میگوید: «کمال زمانی به دست میآید، که دیگر چیزی برای حذف کردن وجود نداشته باشد». طراحان اغلب به دلیل توانایی در خلق اثر ستایش می شوند. آنها از یک صفحهی کاملا خالی شروع می کنند و جزء به جزء کار را طراحی میکنند.
بخاطر نوع مهارتهایی که طراحان برای آن آموزش دیده اند، بسیاری از آنها توانایی حذف اضافات را ندارند. طراحان عاشق این هستند که قوهی بصری دیگران را تحریک کنند، و این برای یک طراح مینیمال کمی دشوار است. گاهی اوقات بهترین روش میتواند این باشد که سایت طراحی شود و هنگامی که طراحی کامل شد، شروع به حذف تمام مواردی کنیم که نیاز عملکردی سایت را برآورده نمیکنند.
با اینکه انجام دادن چنین کاری علاوه بر زمان بر بودن آزار دهنده هم هست ولی اگر درست انجامش دهید نتایج فوقالعادهای دارد. حتما در مورد مفهوم تقلیل یا فروکاستگرایی مطالعه کنید.
رنگبندی هوشمندانه
طراحی مینیمالیستی معمولا سیاه و سفید است ولی این به هیچ وجه یک قانون غیر قابل تغییر نیست. تاکید مینیمالیسم بر استفاده ی هوشمندانه و خوش ساخت از پالت رنگیست نه تکیه بر بیرنگی.
با این اوصاف، وقتی صحبت از رنگها به میان میآید، سیاه و سفید، یک ترکیب اساسی است. این به این دلیل است که تقریباً استفاده از هر رنگ دیگر را مهیا میکند و مطابقت با تصویر برند را برای طراحان ممکن میکند.
نکتهی کلیدی فقط استفاده از رنگ نیست، بلکه نحوهی استفاده از آن است. در طراحی مینیمال، میتوان از رنگ پس زمینه یکدست برای تنظیم لحن و احساسات یک سایت استفاده کرد، در حالی که از رنگ تاکیدی برای جلب توجه بیننده و برجسته کردن مهمترین ویژگی های یک وب سایت استفاده میشود. رنگ تاکیدی را به درستی و مقدار کم استفاده کنید زبرا بیش از یکبار نظر مخاطب را روی یک موضوع جلب نمیکند.
رنگ های تعبیه شده در طراحی وب مینیمال نقش بزرگی در احساسی که یک سایت منتقل می کند بازی می کند. از طرح های سیاه و سفید براق و پیچیده گرفته تا رنگ های پر جنب و جوش و جسورانه در طیف های مختلف، طراحی وب مینیمال به هیچ رنگی تعصب ندارد.
تایپوگرافی
طرح هایی که از تمام جزئیات اضافه پاک شده باشد، تأکید بیشتری بر محتوا دارند. و این به طور طبیعی، اهمیت تایپوگرافی هوشمندانه را افزایش میدهد.
حواس مخاطب اگر کمتر پرت شود، توجه او به متن و محتوا منعکس میشود.
اینترنت به میزانی رشد کرده که طیف وسیعی از حروف چاپی را میپذیرد. هنر تایپوگرافی در قلب و ذهن طراحان وب جایگاه ویژه ای دارد. از ویژگیهای طرحهای مینیمالی آن است که امکان میدهد از یک نوع فونت در سرتاسر سایت استفاده شود.
تایپ فیس هایی که تصمیم به استفاده از آنها دارید – و روشی که آنها را پیاده سازی می کنید – تأثیر ماندگاری از طراحی شما به جا می گذارد. تایپوگرافی قدرت انتقال ساختار اصلی را دارد و به وبسایت شخصیت میدهد. انتخاب اساسی بین استفاده از فونت serif یا sans serif می تواند فراتر از یک فونت ساده باشد.
از انواع سبک های متنی که در دسترس شماست استفاده کنید. فراتر از تغییرات در اندازه و رنگ ویژگی هایی مثل برجستگی، وزن و سبک، امکاناتی به محتوا می دهد که باعث تنظیم ساختار سایت میشود.
ساختار لیاوت
داشتن طرح مینیمالیستی همیشه به معنی سادگی ساختار سایت نیست.
اغلب اوقات، اضافه بار بصری سایت به معنی تلاش برای طراحی هوشمندانه نیست. هیچ چیز مثل طراحی فکر نشده نمی تواند از تاثیر طراحی مینیمالیستی بکاهد. مثلا تاکنون فکر کرده اید که لوگوی سایت شما در جای درستی قرار دارد یا نه؟ آیا پیدا کردن ناوبری سایت شما آسان است و استفاده از آن راحت است؟ اینها سؤالاتی هستند که عملکرد سایت شما را تعیین می کنند.
اگر طراحی شما به گونه ای است که کاربران مجبورنددرمورد نحوهی استفاده از آن فکر کنند یا به دنبال نیاز خود در سرتاسر سایت بگردند، پس شما یکی از قوانین اساسی طراحی وب را زیر پا گذاشته اید.
فضای نگاتیو
هنر فاصلهگذاری صحیح محتوا، سلسله مراتب را در هر زمینهای از طراحی مشخص می کند – و زمانی برجسته کردن عناصر کوچکتر هدف باشد، فضای نگاتیو به یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود برای طراحان تبدیل میشود.
فضای نگاتیو در ابعاد مختلف به عنوان یک راهنمای بصری عمل می کند و بازخورد مهمی را در مورد عناصری که روی صفحه نمایش مهم هستند به ما می دهد. به زبان ساده: هر چه یک عنصر تنهاتر بماند، توجه بیشتری به آن جلب خواهد شد. علاوه بر این، از فضای نگاتیو برای گروه بندی اجزاء مشابه اطلاعات با هم استفاده می شود که به استحکام ساختار طرح کمک می کند.
فضای خالی بین گروه های اطلاعاتی به چشم و مغز ما فضای لازم برای دریافت اطلاعات می دهد. شاید بهعنوان یک طراح، خیلی راحت میخواهید که این فضا را با گرافیکهای زیبا پر کنید، اما این کار منجر به یک طراحی درهمتنیده و بینظم میشود.
رعایت تعادل
با تمام این صحبت ها در مورد حذف و اجتناب از پرخوری گرافیکی، ممکن است به نظر برسد که تصاویر دشمن ما هستند.
برعکس، طراحی مینیمال به تصاویر اجازه می دهد تا معنای بیشتری داشته باشند. افزایش فضای نگاتیو و استفاده از پالت های رنگی ساده در یک طراحی وب مینیمال، فرصتی واقعی برای درخشش تصاویر به عنوان نقاط کانونی واقعی صفحه فراهم می کند.
نیاز به حفظ تعادل مفهوم مهمی است که باید هنگام قرار دادن گرافیک یا تصاویر به خاطر بسپارید.
آیا تصویر شما برای پشتیبانی از محتوای است؟ از قرار دادن تصاویر به منظور مصرف فضا یا نمایش رنگ خودداری کنید، مطمئن شوید که آنها با محتوا مرتبط هستند و از آنچه کاربران شما می خوانند پشتیبانی می کنند. در برخی موارد، عناصری مانند اینفوگرافیک ها، نمودارها یا تصاویر می توانند به پاکسازی بیشتر سایت شما کمک کنند.
معروف است که “یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد” – اگر می توانید از یک تصویر بجای هزار کلمه استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید!
در همین راستا، نمودارها میتوانند روشی هوشمندانهتر برای نمایش اطلاعات باشند و در واقع در طراحی مینیمال شما نسبت به چندین پاراگراف توضیح کلامی کمتری خواهید داشت.
دنبال چه هستیم
در پایان، مهمترین نکته این است که بفهمیم، به چه اهدافی در طراحی می خواهیم برسیم. اگر صرفا به خاطر تست یک متد جدید به دنبال طراحی مینیمال هستید، پس در اشتباهید.
مینیمالیسم بیش از یک گرایش از رسانه، اینترنت یا رایانه جایگاهی در هنر، معماری و حتی فلسفه دارد. مینیمالیسم تمرینی است برای مطرح کردن مهمترین پیام حذف کردن حواسپرتی های ناخواسته. داشتن یک طراحی کاملا مینیمال همیشه با نیازهای یک پروژه مطابقت ندارد.
در واقع، اغلب متوجه میشوید که مینیمالیسم برای پروژهی مورد نظر اصلا مناسب نیست. با این حال، همیشه مهم است که بر اصول ارتباط اطلاعات در ماهیت مینیمالیستی تأکید شود.
هرگز مینیمالیست بوده اید؟
آیا تاکنون مینیمالیسم را در پروژهای خود رعایت ه کرداید؟ اگر مایل هستید در این مورد بیشتر بدانید با WebWeDo تماس بگیرید. اگر می خواهید این متد را در پروژهای اجرا کنید و یا بیشتر در این مورد بیاموزید کارشناسان ما در WebWeDo آماده ارائهی مشاوره و بهترین خدمات به شما هستند.تردید نکنید!