اگر صاحب کسب و کاری هستید و از بستر اینترنت و امکانات آن برای توسعهی حرفهی خود استفاده میکنیم، درواقع از دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک بهره میبریم. دیجیتال یا آنلاین مارکتینگ نه تنها امکان انتقال پیام به مخاطب خاص را به شما میدهد، بلکه شرایطی ایجاد میکند تا میزان اثربخشی پیام در مخاطب را هم مورد بررسی قرار دهید. دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک امکانات بیشماری ایجاد کرده است.
اگر در کسب و کار سنتی ابزارهای انتقال پیام و تبلیغات، مجلات، بیلبوردها و امثال آن بودند، در دیجیتال مارکتینگ از موتورهای جستجوی اینترنت، ایمیل و فضاهای مجازی برای انتقال بنر و ویدیوهای تبلیغاتی استفاده میکنیم.
بر اساس گزارشی که سایت Demandsage.com در ۱۹ ژانویه 2024 منتشر کرد، از سال 2018 تاکنون، روزانه تقریبا 900.000 نفر برای اولین بار وارد فضای اینترنت شدند. در سال 2023 در کل دنیا 5.3 میلیارد نفر کاربر فعال در اینترنت بودند که این میزان 65.4٪ از جمعیت کل دنیا را تشکیل می دهد. براساس گزارش The United Nations World Population Prospects، سازمان ملل متحد، 8.08 میلیارد انسان در کره زمین زندگی می کند.
در ایران بر طبق اطلاعات ایرنا irna.ir در اردیبهشت 1402، 116 میلیون و 500 هزار ایرانی کاربر فعال، به اینترنت دسترسی دارند.
در میان کشورهای جهان چین، هند و آمریکا به ترتیب بیشترین کاربران اینترنت را دارند. تبعا در این جوامع کاربرد دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ هم بسیار بیشتر است.
این اطلاعات کمک میکند تا درک بهتری از اهمیت، قدرت نفوذ و جایگاه فضای دیجیتال در ایران و جهان داشته باشیم.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک
تردید نداریم هر نوع فعالیت بازاریابی که درست و اصولی انجام شود می تواند به توسعهی کسب و کار ما کمک کند. اما بازاریابی دیجیتال به خاطر رشد فزایندهی آن و امکانات متنوع و منعطفی که بدون محدودیت زمان و مکان در اختیار بشر قرار میدهد، از جایگاه ویژهای برخوردار است. از این رو نقش دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک روز به روز پررنگتر میشود.
دیجیتال مارکتینگ فقط مختص کسبوکارهای بزرگ نیست! از مزیتهای بزرگ دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک میتوان به کمهزینهبودن آن اشاره کرد. میتوانید با هزینهای بسیار کمتر از فضای سنتی کار خود را شروع کنید و به سوددهی برسید. از ارسال پیام گرفته تا حضور در شبکههای مجازی، راه های بسیار متنوعی برای انتقال پیامتان به مخاطب هدف در سرتاسر جهان وجود دارد.
مبانی دیجیتال مارکتینگ برای کسبو کارهای کوچک
بیشک درک درست مخاطب، ایجاد محتوای ارزشمند و تحلیل نتایج از اصولی هستند که اگر به آنها دقت کنید، بازاریابی شما در فضای دیجیتال را به موفقیت میرسانند. از مبانی دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها بیشتر بدانید:
درک مخاطب
به نظر استیو گیبل، مربی برنامه های بازاریابی در دانشگاه نیوهمشایر snhu.edu ،”شناخت مخاطب هدف کسب و کار ، داخلی یا خارجی ، مهمترین اصلی است که باید به خاطر بسپارید. اگر مخاطب خود را نشناسید نخواهید دانست ارسال چه پیامی او را به عکس العمل وا میدارد و اگر ندانید مخاطب هدف شما وقت خود را در چه رسانههایی میگذراند، آنها را نخواهید یافت”.
ایجاد محتوا ارزشمند
“محتوا” به عنوان قلب تپنده دیجیتال مارکتینگ باید جذاب، آموزنده و قابل اشتراکگذاری باشد. محتوایی که به اشتراک میگذارید از هرنوع که باشد، ویدیو، تصویر، متن، باید چیزی به مخاطب بیاموزید، او را سرگرم کند و به او انگیزه دهد. به نظر دکتر جف هادوکس ، استاد بازاریابی دانشگاه نیوهمپشایر snhu.edu “محتوا باید روایتگر داستانی متقاعدکننده باشد که مخاطب را با خود همراه کند” و در طول آن سه ویژگی زیر حتما رعایت شود:
- مدت زمان
- سازگاری با موبایل
- جلوه های بصری
تحلیل نتایج
استراتژیهایی که در فضای مجازی به کار گرفته میشود، باید بازدهی داشته باشند. البته اگر بخواهید حضورتان در فضای مجازی موثر باشد. اگر از دیجیتال مارکتینگ برای توسعهی کسبوکارتان در فضای مجازی بهره میبرید این امر بسیار اهمیت دارد. با ابزارهایی مثل Google Analytics ترافیک وبسایت، تعامل و نرخ تبدیل مخاطبان را کنترل کنید. از این طریق خواهید فهمید مخاطب چه نظر و احساسی نسبت به وبسایت شما دارد. شاخصی مثل (KPI (Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد، در میزان درک خوب بودن یا نبودن استراتژی، بسیار مفید است.
انواع و اقسام دیجیتال مارکتینگ برای کسب کارهای کوچک
دیجیتال مارکتینگ یک دنیای گسترده است که شامل انواع مختلفی از استراتژیها و روشها برای جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات یا خدمات است. هرکدام از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکار کوچک شما می تواند کمک شایانی باشد. در ادامه مقاله با این موارد بیشتر آشنا شوید:
بهینه سازی موتورهای جستجو – Search engine optimization
سایت liveabout.com بهینه سازی موتور جستجو یا SEO را اینگونه تعریف میکند:
فعالیتهایی که در وبسایت خود انجام میدهید مثل تراکم کلمات کلیدی خاص یا ایجاد لینک در سایتهای دیگر با هدف رتبهبندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو، بهینه سازی موتور جستجو گفته میشود. در واقع سئو ادغامی از علم و هنر است برای دستیابی به بهترین ساختار محتوا که باعث شود موتور های جستجو وبسایت شما را در بالاترین رتبه از نظر هماهنگی با هدف جستجو قرار دهند.
به نظر searchenginejournal.com مهمترین عناصری که در بهینهسازی یک صفحه وب برای موتورهای جستجو باید در نظر گرفت موارد زیر هستند:
- کیفیت محتوا
- میزان تعامل کاربر
- سازگاری با موبایل
- تعداد و کیفیت لینک های ورودی
بازاریابی محتوا – Content marketing
در بازاریابی محتوا، SEO فاکتور اصلی است، در واقع: استراتژی مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند به مخاطبان هدف. براساس تحلیل های mailchimp.com در آمریکا بازاریابی محتوا از چنان اهمیتی برخوردار است که:
- 84٪ مشتریها انتظار دارند برایشان محتوای سرگرمکننده و مفید تولید شود.
- 62٪ شرکتهایی که حداقل 5000 پرسنل دارند به طور روزانه محتوا تولید میکنند.
- 92٪ صاحبان مارکت محتوا را جزو دارایی خود میدانند.
پس محتوایی تولید کنید که بتواند بیننده را به مشتری تبدیل کند.
بازاریابی فضای مجازی – Social media marketing
از کاربردهای رسانههای اجتماعی برجسته کردن برند، محصولات، خدمات، فرهنگ و موارد دیگر است. با توجه به اینکه میلیاردها نفر وقت خود را صرف تعامل در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میکنند، تمرکز بر بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند ارزشمند باشد.
پرطرفدار ترین شبکه مجازی در دنیا Facebook است، کما اینکه بیشتر مردم ایران از Telegram استفاده میکنند و پس از آن Instagram در رتبهی دوم قرار دارد.
در سالهای اخیر بازاریابان محتوا (B2B) حضور خود در فضای مجازی را 61٪ افزایش دادهاند و این نشانهای است برای شما که بدانید چقدر خوب میتوانید از این فضا بهره ببرید.
اگر از دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسبوکارتان و داشتن حضور موثر در فضای مجازی استفاده میکنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- محتوای با کیفیت و جذاب بسازید
- به نظرات و سوالات به صورت حرفهای و البته مودبانه پاسخ دهید
- برای ارسال محتوا در فضای مجازی برنامه زمانبندی داشته باشید
- محتوا را در زمان مناسب بارگذاری کنید
- اگر از تخصص لازم برخوردار نیستید، از راهنمایی کارشناسان بهره بگیرید
- مخاطب خود را بشناسید و بدانید آنها در کدام رسانه ها بیشتر حضور دارند
بازاریابی پرداخت به ازای کلیک – Pay-per-click marketing
فرض کنید که محتوای شما که در نقش ابزار Search Engine Marketing یا SEM تبلیغاتی شماست، در فضای اینترنت منتشر شده است. هرزمان کاربری برای دیدن محتوای شما بر روی آن کلیک کند، شما در عوض جذب این مخاطب مبلغی را باید پرداخت کنید.
از آنجا که Google ازشناختهشدهترین موتورهای جستجو است بسیاری از کسب و کارها از Google Ads استفاده میکنند. الگوریتم اولویتبندی تبلیغ بر اساس این عناوین کار می کند:
- کیفیت تبلیغ
- مرتبط بودن کلمات کلیدی
- کیفیت صفحه لندینگ
- مبلغ پیشنهادی بابت تبلیغ
بازاریابی وابسته – Affiliate marketing
اگر محصولی از خودتان ندارید میتوانید با تبلیغ و ترویج محصول دیگران در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید. مدل این کار تقسیم درآمد است، اینطور که شما محصولات را تبلیغ میکنید و هر زمان کسی از طریق تبلیغات شما کالایی خرید پورسانت فروش آن به شما تعلق میگیرد. میتوانید در مورد محصولات یک یا چند تولید کننده کار کنید و سبدی از محصولات داشته باشید. به اینصورت شما با کمک دیجیتال مارکتینگ برای خود کسبوکاری ایجاد میکنید.
تبلیغات بومی – Native advertising
تبلیغات بومی واکنشی به بدبینی مخاطبان در مورد شرکت تبلیغ کننده است. برخی از مردم تصور میکنند شرکتی که تبلیغات میکند چون هزینهی زیادی برای آن پرداخت میکند، پس اینکار مغرضانه است و در مقابل آن گارد دفاعی میگیرند!
یک تبلیغ بومی سعی میکند با پیام، خود را پشت محتوای سرگرم کننده یا اطلاعات عمومی مخفی کند که جنبه تبلیغاتی آن کمرنگ جلوه کند ولی تاثیر گذار باشد.
می توانید وانمود کنید که محتوا شما اسپانسر دارد و برای تولید آن کمک دریافت کردهاید تا به هدف خود برسید.
اینفلوئنسر مارکتینگ – Influencer marketing
برای بهره گرفتن از این روش باید از یک سلبریتی یا شخصی با دنبال کنندههای فراوان بخواهید تا محصول شما را تبلیغ کند. حتما بارها دیدهاید که برخی از این روش در دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسبوکار خود و فروش بیشتر استفاده میکنند. در انتخاب اینفلوئنسر دقت کنید. اینفلوئنسر اشتباه میتواند اعتماد مصرف کنندگان به کسب و کار شما را خدشهدار کند.
اتوماسیون بازاریابی – Marketing automation
در اتوماسیون بازاریابی چندین پلتفرم و تکنیک بازاریابی با هم مدیریت میشوند. برای مثال بازاریابی ایمیلی و پیامی، ارسال پست در شبکه های اجتماعی، ارزیابی و رتبهبندی مشتریان بالقوه، ریتارگتینگ و ری مارکتینگ. اتوماسیون بازاریابی از مشتریان بالقوه و فعلی اطلاعاتی جمعآوری میکند و با تحلیل آنها و استفاده از ابزارهای در دسترس، هدر رفت وقت و هزینه را کاهش میدهد.
بازاریابی ایمیلی – Email marketing
ایمیلی حاوی پیام و لینک برای آنان که اطلاعات خود را درون سایت شما درج کردهاند میفرستید و امید دارید که مخاطب از طریق لینک داخل ایمیل هدف شما را دنبال کند. اگر قصد استفاده از همچین تکنیکی دارید به این موارد دقت کنید:
- مخاطبان خود را برای ارسال محتوا مرتبط تقسیمبندی کنید
- مطمئن شوید پیامتان در تلفن همراه نمایش خوبی داشتهباشد
- برای ارسال ایمیل برنامه زمانبندی ایجاد کنید
- از تست A/B استفاده کنید یعنی با ایجاد تغییراتی در پیام اثربخشی هر دسته را تحلیل کنید
بازاریابی موبایلی -Mobile marketing
برای بهرهگیری از بازاریابی موبایلی با ارسال SMS ،MMS، اعلانهای شبکههای مجازی و از این قبیل ابزار میتوانید مخاطب را از طریق تلفن همراهش جذب محتوا خود کنید. GSMA Intelligence به عنوان منبع معتبر از تحلیل و تحقیقات صنعت موبایل در سرتاسر جهان اعلام کرد، ابتدای سال 2024 ، 5.6 میلیارد کاربر در جهان از تلفن همراه استفاده میکنند و 92.1٪ کاربران اینترنت در جهان برای اتصال به اینترنت از تلفن همراه استفاده میکنند.
قبل از هرچیز اطمینان حاصل کنید محتوا شما با تلفن همراه سازگاری داشته باشد.
۵ عنصر مهم در بستر دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک
دستگاههای دیجیتال
بازاریابان دیجیتال باید محتوای خود را برای هر دستگاه بهینه کنند و در نظر داشته باشند افراد برای دستیابی به محتوا دیجیتال از دستگاههای مختلف مثل موبایل، تبلت، لپ تاپ، آیپد و غیره … استفاده میکنند.
پلتفرمهای دیجیتال
افراد برای دستیابی به محتوای مورد نظر به سراغ پلتفرمهایی مثل موتورهای جستجو، شبکههای رسانههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتها میروند. باید ظرفیتها و ویژگیهای هریک از پلتفرمها را بدانیم تا متناسب با آن تولید محتوا کنیم. استفاده رایگان از اکثر پلتفرم های شناختهشده و پرکاربرد را میتوان از ویژگیهای مثبت دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهی کوچک دانست.
رسانههای دیجیتال
فرمت های مختلف محتوا از قبیل تصویر، صوت، فیلم و متن مخاطبین خاص خود را دارد و همیشه ترکیبی از آن باید به نحوی چیدمان شود که مخاطب خود را به تعامل وادارد.
اطلاعات دیجیتال
ببینید چه اطلاعاتی میتوانید از مخاطبین خود جمع آوری کنید. اشراف به جمعیتشناسی، علایق و رفتار آنها باعث میشود فعالیتهای خود را هدفمند کنید.
سفر مخاطب در فضای مجازی بسیار بیشتر از فضای سنتی قابل ردیابی و تحلیل و بررسی است.
تکنولوژی دیجیتال
نرمافزار اتوماسیون بازاریابی، ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در این بخش به کمک شما می آیند تا نهایت بهره را از حضور دیجیتال خود ببرید.
مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک
بازاریابی دیجیتال از این جهت بسیار مطرح شدهاست که فضای آنلاین و مجازی مخاطبین بسیاری را به خود جذب کردهاست و همین امر باعث ارزشآفرینی برای کسب و کار شما میشود. از دیگر مزایای فعالیت در فضای دیجیتال موارد زیر هستند:
- گسترهی جغرافیایی وسیع
- بهرهوری هزینه
- نتایج قابل سنجش
- شخصیسازی آسانتر
- ارتباط بیشتر با مشتریان
- تبدیل آسان و راحت
سخن پایانی
به یاد داشته باشید که دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک شما فرصتهای بسیاری را فراهم میکند. با استفاده از ابزارها و راهکارهای مناسب، میتوانید تاثیر قابل توجهی در بازار داشته باشید. با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز بسیار مهم است، استراتژیهای ما باید به طور مداوم بررسی و بهبود یابند تا بتوانیم به صورت موثری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنیم و بازار را برای خود مشخص کنیم.
در دنیای امروزی که دیجیتال مارکتینگ تنها به معنی فروش آنلاین نیست، استراتژیهای مختلفی برای کسبوکارهای کوچک وجود دارد که میتوانند به آنها کمک کنند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و بازار را برای خود مشخص کنند.