فضای منفی(نگاتیو) در طراحی وب‌سایت

فضای منفی در طراحی

در دنیای شلوغ طراحی وب سایت، جایی که انگار هر پیکسل برای جلب توجه شما فریاد می زند، واحه ای آرام به نام فضای منفی(نگاتیو) وجود دارد. برای صاحبان مشاغل کوچک و عموم مردم به طور یکسان، درک استفاده استراتژیک از فضای منفی، بعد جدیدی از زیبایی شناختی و تعامل کاربر را در وب سایت شما می گشاید.

فضای منفی(نگاتیو) چیست؟

وقتی صحبت از طراحی یک وب سایت می شود، وسوسه پر کردن هر اینچ با محتوا می تواند طاقت فرسا باشد. به هر حال، شما چیزهای زیادی برای گفتن و به اشتراک گذاشتن با مخاطبان خود دارید! با این حال، استفاده استراتژیک از فضای منفی – یعنی فضای خالی اطراف و بین عناصر یک طرح – می تواند به اندازه خود محتوا جذاب باشد. این اتاق تنفس است که به محتوای شما اجازه می دهد تا بدرخشد و کاربران شما اطلاعات را بدون احساس خستگی هضم کنند.

فضای منفی، یک روش موثر برای جلب توجه بیننده به اجزای حیاتی صفحه است.

به یاد داشته باشید که هدف از طراحی باید درک مطلب باشد و مطالعات نشان داده اند که اضافه کردن فضای منفی می تواند درک را تا 20٪ افزایش دهد. به همین دلیل، تسلط بر این فرآیند طراحی بسیار مهم است.

نقش فضای منفی

  1. خوانایی و درک مطلب را افزایش می دهد

یکی از مهمترین مزایای ادغام فضای منفی(نگاتیو) در طراحی وب سایت ، بهبود خوانایی آن است. متنی که فشرده و پشت سر هم قرار گرفته نه تنها خواندن آن چالش برانگیز است، بلکه می تواند کاربران را حتی از تلاش برای درک پیام شما باز دارد. فاصله‌ی کافی بین خطوط و اطراف بلوک‌های متن، خواننده را به خود جذب می‌کند و متن را قابل دسترس‌تر و قابل هضم‌تر می‌کند.

  1. ترکیب متوازن ایجاد می کند

یک وب سایت متعادل، چشم نواز است و حس حرفه ای بودن و قابل اعتماد بودن را منتقل می کند. فضای منفی به عنوان دست نامرئی عمل می‌کند. از طریق محتوا چشم بیننده را هدایت می کند به طوری که احساس بهم‌ریختگی نکند.

  1. توجه مخاطب را متمرکز می کند

استفاده استراتژیک از فضای منفی می تواند توجه بازدیدکنندگان شما را به جایی در سایت که برای شما اهمیت دارد جلب کند. خواه یک دکمه فراخوان، یک بنر تبلیغاتی یا بخش‌های کلیدی محتوا باشد، فضای منفی به جداسازی و برجسته کردن این عناصر کمک می‌کند و آنها را قابل توجه‌تر و موثرتر می‌کند.

  1. بهبود تجربه‌ی کاربری

وب سایتی که از فضای منفی یا نگاتیو به طور موثر استفاده می کند، ذاتا کاربرپسندتر است. این کار اضافه بار شناختی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند کاربران راحت تر در سایت حرکت کنند و آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. این سادگی در طراحی به یک تجربه‌ی کاربری بهتر تبدیل می‌شود و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند مدت بیشتری بمانند و عمیق‌تر در سایت شما کاوش کنند.

  1. حس تجمل و ظرافت را منتقل می‌کند

دلیلی وجود دارد که چرا برندهای لوکس اغلب فضای منفی زیادی را در طراحی وب سایت خود به کار می برند. این امر حس ظرافت و انحصار را القا می‌کند. برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند خود را ممتاز در کیفیت نشان دهند، استفاده از فضای منفی می‌تواند به انتقال ارزش‌های برند به شکلی ظریف و در عین حال قدرتمند کمک کند.

انواع فضای منفی(نگاتیو) در طراحی وب سایت

بهره بردن از فضای نگاتیو هنری است با ایجاد تعادل بین فضاهای سفید بزرگ و کوچک نتیجه می دهد.

فضای نگاتیو میکرو

این نوع فضای سفید به مناطق کوچک و ظریف در طراحی اشاره دارد. اغلب خوانایی و دقت را با ایجاد فضای کافی برای “تنفس” بین خطوط و حروف افزایش می دهد.

شکاف در کلمات یا حاشیه‌ی اطراف یک دکمه در یک صفحه‌ی وب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شکاف بین هر حرف در کلمه “HELLO” به عنوان یک فضای نگاتیو کوچک عمل می کند تا حروف شلوغ به نظر نرسند.

فضای نگاتیو ماکرو

فضای ماکرو بیشتر بین عناصر مهم طراحی قابل توجه است. این به عنوان یک پل عمل می کند و با سازماندهی بخش های مختلف صفحه‌ی وب، تعادل و تمرکز را برقرار می کند.

فضای نگاتیو ماکرو در یک صفحه‌ی وب را می توان در حاشیه‌ی اطراف یک بلوک متنی یا در فضای بین هدر و بخش محتوای اصلی یافت. آرامش بصری را ارائه می دهد و به جلب توجه کاربر به متن اصلی کمک می کند.

فضای نگاتیو فعال

فضای نگاتیو فعال، فضای خالی است که به طور هدفمند ایجاد می شود و برای ایجاد اشکال یا بیان ایده های خاص استفاده می شود.

نمونه کلاسیک فضای منفی یا نگاتیو فعال، آرم فدرال اکسپرس است. اگر فاصله بین حروف “E” و “X” را از نزدیک بررسی کنید، خواهید دید که فضای نگاتیو یک پیکان را تشکیل می دهد.

فضای نگاتیو منفعل

فضای نگاتیو منفعل ممکن است عمدی نباشد، اما با این وجود با جلوگیری از شلوغ شدن اشیاء و برجسته کردن آنها به بهبود خوانایی و زیبایی شناسی کمک می کند.

به عنوان مثال، عکاسی به پس زمینه اطراف سوژه اصلی اشاره دارد. اگرچه ممکن است عمدی نبوده باشد، اما با ایجاد کنتراست و جداسازی، سوژه را برجسته می کند.

5 راه برای استفاده موثر از فضای منفی(نگاتیو)

فضای منفی می تواند یک طراحی معمولی را به سطحی واقعاً برجسته ارتقا دهد. با مرور پنج استراتژی عملی برای به حداکثر رساندن کیفیت فضای منفی، به خواندن مقاله ادامه دهید.

یکپارچگی برند را حفظ کنید

ویژگی‌های برندسازی، مانند علائم تجاری و لوگوها، زمانی که شلوغی عناصر کمتر باشد، برجسته‌ترمی‌شوند.

عناصر را تجملاتی جلوه دهید

اگر تا به حال مجله‌ای براق مانند ووگ را مرور کرده باشید، متوجه خواهید شد که استفاده آزادانه از فضای سفید اتمسفری از پیچیدگی، ظرافت و تجمل را ایجاد می‌کند.

تایپوگرافی واضح باشد

حروف علاوه بر اینکه برای خواندن نیاز به سایز مناسب دارند، باید فاصله مناسبی داشته باشند تا کلمات، عبارات و پاراگراف های جداگانه قابل درک باشند.

به فضای منفی(نگاتیو) در اطراف CTA ها توجه کنید

وب‌سایت‌هایی که دارای دکمه های CTA هستند، قطعا مفیدترند.

  • به عنوان مثال، دکمه ی “رزرو کردن” در وب سایت یک رستوران
  • دکمه‌ی «اکنون بخر» برای شرکت های تجارت الکترونیک
  • دکمه‌ی تماس وبلاگ (CTA) که به وب سایت مالک منتهی می شود

نتیجه‌گیری

گنجاندن فضای نگاتیو یا منفی در طراحی وب به معنی ایجاد مناطق خالی نیست، بلکه هدف آن ایجاد تعادل مناسب بین عناصر برای برقراری ارتباط موثرتر با مخاطبان است. این هنری است که در صورت تسلط بر آن، می تواند وب سایت شما را از یک حضور دیجیتالی صرف به یک تجربه برند به یاد ماندنی تبدیل کند.