طراحی رابط کاربری (UI) چیست و چه تفاوتی با UX دارد؟ فرآیند طراحی UI چیست؟ هر آنچه را که باید در مورد طراحی UI بدانید، در اینجا بیاموزید.
طراحی رابط کاربری (UI) فرآیند طراحی ظاهر، احساس و تعامل یک محصول دیجیتال است. توجه به این نکته مهم است که طراحی UI مشابه UX نیست – اگرچه این دو ارتباط نزدیکی باهم دارند.
در این راهنما، مقدمه ای کامل با موضوع طراحی UI خواهید دید که شامل موارد زیر است:
از آنجا که طراحی UI وسیع و گسترده است، توصیه میکنیم از این راهنما به عنوان نقطه شروعی برای تحقیقات بیشتر استفاده کنید.
طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟ چطور تعریف میشود
رابط کاربری نقطهی تعامل بین انسان و کامپیوتر است. طراحی رابط کاربری فرآیندی است که تعیین می کند، طراحی چطور به نظر برسد و چطور رفتار کند.
تصور کنید از یک اپلیکیشن در گوشی هوشمند خود برای رزرو پرواز استفاده میکنید. صفحههایی که پیمایش میکنید، دکمههایی که ضربه میزنید و فرمهایی که پر میکنید همگی بخشی از رابط کاربری هستند.
رابط کاربری از عناصر زیر تشکیل شده است:
کنترل های ورودی
اینها عناصر تعاملی هستند که کاربر را قادر میسازد اطلاعات را وارد کند. کنترلهای ورودی شامل مواردی مانند چک باکسها، دکمهها، فیلدهای متنی و لیستهای کشویی است.
عناصر ناوبری
این عناصر به کاربر کمک میکند تا یک رابط را برای انجام وظیفه مورد نظر خود هدایت کند. اجزای ناوبری شامل مواردی مانند فیلدهای جستجو، اسلایدر و منوهای همبرگری است.
بخشهای اطلاعاتی
این بخشها اطلاعات مفید را به کاربر منتقل میکنند، به عنوان مثال از طریق جعبه پیام، اعلانها و نوارهای پیشرفت.
کانتینرها
از کانتینرها برای گروه بندی محتوا در بخشهای معنادار استفاده میشود. یک کانتینر عناصر مختلفی را در خود جای میدهد و آنها را بر اساس اندازهی صفحه نمایش کاربر در حداکثر عرض معقول نگه میدارد. نمونهای از کانتینر در طراحی UI، منوی آکاردئون است – یک لیست عمودی انباشته شده از هدرها که میتوان روی آن کلیک کرد تا محتوا را پنهان یا نمایش دهد.
طراحی UI همهی این عناصر و نحوهی کار آنها را با هم در نظر میگیرد تا رابطهایی ایجاد کند که هم برای پیمایش آسان و هم از نظر بصری دلپذیر باشد. به این ترتیب، طراحی UI شامل موارد زیر است:
تعامل
نحوه ی رفتار و عملکرد رابط کاربری و عناصر مختلف آن. به عنوان مثال، وقتی کاربر روی یک دکمه خاص کلیک میکند چه اتفاقی می افتد.
طراحی بصری
با این مفهوم که اگر مواردی مانند رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و گرافیک، لوگوها، طراحی نمادها و فاصله را در نظر بگیریم، رابط کاربری چگونه به نظر میرسد. منابع مختلفی برای کمک به این فرآیند وجود دارد. به عنوان مثال، وب سایت Flaticon یک کتابخانه گسترده از آیکونهای رایگان و سایر گرافیکها را ارائه میدهد که میتوانند در طرحهای شما پیاده سازی شوند.
معماری اطلاعات
نحوه ی سازماندهی و برچسب گذاری محتوای درون رابط کاربری.
برای تضمین تجربه ی کاربری خوب، لزوم رابط کاربری که خوب طراحی شده، بسیار مهم است. اکنون ما یک تعریف اولیه از طراحی UI داریم، بیایید تفاوت بین طراحی UX و UI و نحوهی کار آنها با هم را در نظر بگیریم.
تفاوت بین طراحی UX و UI چیست؟
طراحی تجربهی کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما آنها دو رشته مجزا هستند.
عموما، طراحی UX و UI را به معماری و طراحی داخلی تشبیه میکنند:
“اگر شما وظیفهی ساخت یک هتل 5 ستاره جدید را داشتید، به یک معمار برای طراحی ساختار کلی هتل نیاز دارید. قبل از هرکاری پاسخ این سوالات مهم است که، چه چیزی میسازیم؟ چرا میسازیم؟ برای چه کسی میسازیم؟”
سپس معمار ساختار هتل را با در نظر گرفتن چیدمان اتاقهای مختلف و نحوهی حرکت مهمانان در هتل برنامه ریزی میکند.
با ترسیم نقشهی هتل، طراح داخلی وارد عمل میشود تا تمام جنبههای بصری هتل را در نظر بگیرد. آنها چیزهایی مانند نورپردازی، مبلمان و مواد را برای ایجاد ظاهر و احساس مشخصی در نظر میگیرند.
در زمینه طراحی محصول، طراحان UX معماران و طراحان UI طراحان داخلی هستند.
طراحی UX کل تجربهی کاربر را از ابتدا تا انتها مجسم میکند و همیشه نیازها، اهداف و درد مشترک کاربران هدف را در نظر میگیرد. هدف طراحی UX ایجاد محصولات و تجربیاتی است که برای کاربر نهایی آسان، کارآمد، لذت بخش و با ارزش باشد.
در حالی که UX تجربه کلی کاربر را در نظر میگیرد، UI بر عناصر بصری و تعاملی که شخص برای تعامل با یک محصول دیجیتال استفاده میکند، تمرکز دارد. کاربر هنگام استفاده از یک محصول دیجیتالی چه چیزی را میبیند و با چه نقاط تماسی مواجه میشود؟ چگونه ظاهر بصری رابط به آنها کمک میکند تا کارهای خاصی را انجام دهند؟ کدام عناصر باید به کجا بروند؟ آیا زیبایی شناسی محصول، برند را به تصویر میکشد و منعکس میکند؟
تفاوت اصلی بین UX و UI این است که در حالی که طراحی UI فقط به رابطهای دیجیتال مربوط میشود، طراحی UX را میتوان برای هر چیزی اعمال کرد، نه فقط وب سایتها و برنامه ها. هر چیزی که بتوان آن را تجربه کرد، میتواند طراحی شود، خواه تجربه ورود به بانک محلی خود برای افتتاح حساب، سفارش آنلاین چیزی یا دریافت آدرس از مسیریاب خود.
طراحی UX و UI به مهارتها، ابزارها و فرآیندهای مختلفی نیاز دارد، اما هر دو به قابلیت استفاده، دسترسی و ایجاد یک تجربه عالی برای کاربر مربوط میشوند.
WebWeDo در این مقاله به شما کمک میکند، دربارهی تفاوت های طراحی UX و UI اطلاعات بیشتری کسب کنید.
مروری بر فرآیند طراحی UI
درست مانند طراحان داخلی در مقیاس هتل مثال ما، طراحان رابط کاربری در مراحل بعدی فرآیند طراحی محصول وارد میشوند. برخی از مراحل کلیدی در فرآیند طراحی UI عبارتند از:
درک زمینهی فعالیت
شما نمی توانید رابط کاربری را برای یک محصول طراحی کنید بدون اینکه بدانید چه کسی و برای چه هدفی از آن استفاده خواهد کرد. طراح رابط کاربری با آشنایی با خلاصه پروژه شروع میکند تا مخاطب هدفی را که برای آن طراحی میکند و هدف محصول را درک کند.
تجزیه و تحلیل رقبا
طراحان رابط کاربری تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهند تا ببینند سایر برندهای فعال در همان فضا چه میکنند. این به شما کمک میکند تا درک کنید که کاربران شما هنگام تعامل با برخی محصولات چه انتظاراتی دارند. این تحلیل به شما کمک می کند، رابطهایی را طراحی کنید که کاربر با آن احساس آشنایی میکند و در نتیجه کاربرد آن برایش آسانتر است.
طراحی صفحه نمایش و عناصر رابط کاربری
بخش قابل توجهی از فرآیند رابط کاربری بر روی طراحی متمرکز است. طراحان رابط کاربری تمام صفحههای منفردی که سفر کاربر را تشکیل میدهند و عناصر مختلفی که در این صفحهها نمایش داده میشوند را طراح میکنند. این شامل طراحی آیکونها و دکمهها، انتخاب یا ایجاد تصاویر، تصمیم گیری در مورد رنگها و تایپوگرافی و طراحی هرگونه انیمیشن و تعامل است.
ایجاد وایرفریم و نمونه اولیه
در طول فرآیند، طراحان UI، قالبها و نمونههای اولیه را ایجاد میکنند. در مراحل اولیه، میتوان از وایرفریم، با کیفیت پایین برای ترسیم موقعیت عناصر مختلف روی صفحه استفاده کرد. همانطور که ایدههای اولیه به سمت تصمیمات مشخص برای طراحی پیش میروند، نمونههای اولیه برای مدل سازی ظاهر و احساس نهایی محصول پیدا میشود. با نمونههای اولیه طراحان متوجه میشوند که کاربر هنگام تعامل با آن چگونه رفتار میکند.
واگذاری به توسعه دهندگان یا Developers
هنگامی که رابط کاربری به محصول نهایی تبدیل شد، این به توسعه دهندگان میرسد تا نمونههای اولیه طراح UI را به یک محصول واقعی و کارآمد تبدیل کنند. مهم است بدانید که حرکت از نمونههای اولیه به توسعه ممکن است همیشه ساده نباشد، زیرا بازخورد توسعه دهندگان و سایر ذینفعان ممکن است شما را ملزم به تغییر یا تکرار در طرح های خود کند.
6 اصل اساسی طراحی UI
در هدایت شما به سمت تبدیل شدن به یک طراح UI اصول خاصی وجود دارد که فرآیند طراحی UI را مشخص میکند. این موارد شامل:
ثبات
لذت بخشترین و کاربرپسندترین رابطها آنهایی هستند که سازگار هستند. طراحان رابط کاربری باید برای یکپارچگی بصری – حفظ فونت ها، رنگ ها، دکمه ها و نمادها یکنواخت در سراسر محصول – و سازگاری عملکردی تلاش کنند و اطمینان حاصل کنند که عناصر خاص عملکرد یکسانی را در همهی زمینهها نشان میدهند. هرچه UI یکنواخت تر باشد، کار با آن برای کاربر راحت تر میشود.
آشنایی و پیش بینی پذیری
این مورد به انتظار کاربر از نحوهي عملکرد رابط کاربری برمیگردد. بر اساس تجربه، ما از طریق کار با وبسایتها و برنامههای مشابه، یاد میگیریم که عناصر رابط کاربری را با اقدامات خاصی مرتبط کنیم. ما همچنین انتظار داریم که چیزها در مکانهای خاصی باشند (به عنوان مثال، هنگام مرور یک وب سایت، معمولاً برای یافتن منو به بالای صفحه سر میزنیم). طراحان رابط کاربری باید از آشنایی و قابلیت پیش بینی برای ایجاد رابطهای راحت و کاربر پسند استفاده کنند.
بازخورد
وقتی کاربر در محیط کاربری حرکت می کند، ضروری است که راهنمایی دریافت کند. اینطور که به آنها اطلاع داده شود، آیا یک عمل خاص را با موفقیت انجام داده اند یا اگر مشکلی پیش آمده است چه باید بکنند. بازخورد میتواند به صورت بصری ارائه شود، مانند یک تیک که روی صفحه ظاهر میشود تا به کاربر اطلاع دهد عمل مورد نظر او کامل شده است، یا از طریق پیام های واضح و مختصر.
انعطافپذیری
هنگام طراحی رابط، مهم است که انعطافپذیری را از نظر اینکه کاربران چگونه میتوانند وظایف خاصی را انجام دهند، ارائه دهید. در نهایت، رابط کاربری شما باید سازگار باشد و در عین حال به درجاتی از سفارشی سازی بسته به تقاضای کاربر اجازه دهد.
بهره وری
در حالی که کاربران جدید ممکن است به راهنمایی بیشتری نیاز داشته باشند، کاربران باتجربه باید به میانبرها و شتابدهندههایی دسترسی داشته باشند که آنها را قادر می سازد تا به اقدامات تکراری سرعت ببخشند.
دسترسی
طراحان موظف به ایجاد رابطهایی هستند که برای همه کاربران قابل دسترسی باشد. این شامل ایجاد کنتراست کافی بین متن و پسزمینهای است که عناصر روی آن قرار داده شده اند، اطمینان از شناسایی آسان عناصر تعاملی مانند پیوندها و دکمهها، ایجاد فضای کافی در اطراف دکمهها و نقاط لمسی و ایجاد طرحهایی برای نماهای با اندازههای مختلف.
مقدمه ای بر ابزارها و نرم افزارهای طراحی UI
طراحان رابط کاربری از ابزارها و نرمافزارهای مختلفی برای کمک به ایجاد رابطهای تعاملی لذتبخش استفاده میکنند. برخی از محبوب ترین ابزارهای طراحی UI عبارتند از:
Sketch
یک ویرایشگر گرافیک برداری که برای طراحی، , وایرفریم، نمونه سازی اولیه و دستیابی به طراحی استفاده میشود. Sketch یک ابزار طراحی استاندارد صنعتی است که توسط طراحان UX و UI استفاده میشود.
Adobe XD
یکی دیگر از ابزارهای UI مبتنی بر بردار و همه جانبه، Adobe XD برای ایدهپردازی اولیه و طراحیهای کم وفاداری، تا انیمیشنها و نمونههای اولیه تعاملی با وفاداری بالا استفاده میشود.
Figma
یک ابزار طراحی رابط، مبتنی بر وب که برای طراحی سریع و مشترک ساخته شدهاست. درست مانند Sketch و Adobe XD، این برنامه یک ویرایشگر گرافیک برداری (vector) است که شما را از ایده پردازی در مراحل اولیه به نمونه سازی تعاملی میرساند.
برای اینکه یک طراح رابط کاربری باشید به چه مهارتهایی نیاز دارید؟
اگر به طراحی UI به عنوان یک مسیر شغلی بالقوه علاقه دارید، ممکن است از خود بپرسید: مهم ترین مهارتهایی که یک طراح رابط کاربری باید داشته باشد چیست؟
مهمترین مهارتهای طراحی UI مخصوص بازار کار عبارتند از:
- وایرفریم و نمونهسازی
- آشنایی با اصول اولیهی طراحی مانند تایپوگرافی و تئوری رنگ
- آشنایی با ابزارهای خاص این صنعت مانند Sketch، Adobe XD و Figma
- درک درستی از طراحی UX
- آشنایی با اصول طراحی تعاملی
- دانش و درک معماری اطلاعات
علاوه بر مهارتهای سخت، عمکرد طراحان UI باید نشان دهندهی این موارد باشد:
- خلاقیت و توجه به جزئیات
- همدلی و علاقه در خلق طراحی دردسترس و فراگیر
- روحیهی همکاری و ارتباط عالی
- استعداد برای حل مسئله
اگر میخواهید این مهارتها را بیاموزید و به یک طراح UI متخصص تبدیل شوید، یک دورهی حرفهای طراحی UI را پیدا کنید. دورهای که نهایتا گواهینامهی حرفه ای در طراحی UI دریافت کنید، تمام اصول اصلی و تکنیکهای عملی مورد نیاز برای طراحی رابط های کاربری با کیفیت بالا، به علاوه یک پروژه و ماژول نمونه کارها را پوشش دهد.