بیاموزید که طراحی تجربه کاربری (UX) چیست، به علاوه اطلاعاتی در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک طراح عالی کسب کنید.
طراحی تجربه کاربری (UX) اغلب با طراحی رابط کاربری (UI) ادغام میشود. اگرچه این دو از نزدیک با هم کار می کنند، اما متفاوت هستند. این مقاله همهی چیزهایی را که باید در مورد طراحی UX بدانید، از عملکردهای تجاری یک طراح UX گرفته تا ابزارها و منابع مفید برای تبدیل شدن به یک طراح UX موفق را به شما ارائه میدهد.
اگر به دنبال ورود به صنعت طراحی UX هستید، یا حتی استخدام یک طراح UX، این مقاله برای شما مناسب است.
طراحی تجربه کاربری یا UX چیست؟
تجربهی کاربری (UX) رابطه بین یک محصول و شخصی است که از آن استفاده میکند. طراحی UX بر ساخت محصولاتی تمرکز دارد که افراد میتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند و از استفاده از آنها لذت ببرند.
در واقع طراحی تجربهی کاربر در مورد پشتیبانی از نیازهای کاربر است، اما اطمینان حاصل کنید که آنها را از تجربه کلی محصول منحرف نکنید.
داستانی که درباره یک محصول میگویید باید دقیقاً با مخاطب مورد نظر صحبت کند، بدون اینکه اصطلاحات یا تصاویر غیرضروری درمیان باشند.
قطعاً یک مرز باریک بین حمایت از روند و پیچیده کردن آن وجود دارد! تحقیق، تلاش، آزمایش، تکرار، و دوباره آزمایش. این طراحی UX است – کار شما هرگز انجام نمیشود. داستانی که شما ارائه میکنید همیشه همراه با محصولات شما در حال توسعه است.
طراح UX چه میکند؟
یک طراح تجربهی کاربری (UX) اطمینان حاصل میکند که محصولش برای کاربر نهایی قابل یادگیری و قابل استفاده باشد. طراح UX از ابتدای هر فرایندی تلاش میکند تا محصولی ارائه شود که نیازها و نقاط درد مشتری مرتفع شود.
یک طراح UX با برندینگ، ناوبری، محتوا و محصول کار میکند تا اطمینان حاصل کند که همه این عناصر با هم گره خورده اند تا نتیجهای لذت بخش و روان ایجاد کنند.
طراحان UX مسئولیتی بیش از تجربه محصول و چرخهی عمر محصول دارند – آنها نقش کلیدی در کل چرخهی عمر مشتری ایفا میکنند.
اینکه مشتری جذب محصول شود، برای آن هزینه پرداخت کند و بتواند در وهله اول از آن محصول استفاده کند، متاثر از تصمیماتی است که یک طراح UX میگیرد. بهروزرسانیها و تغییراتی که یک طراح UX در یک محصول زنده انجام میدهد، میتواند به طور مثبت بر نرخ حفظ مشتری و ارزش طول عمر مشتری (CLTV) تأثیر بگذارد.
طراحان UX به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
بهتر است که این بخش را به دو دسته تقسیم کنیم؛ مهارتهای سخت و مهارتهای نرم مورد نیاز در طراحی UX.
مجموعه مهارتهای عملی خاصی وجود دارد که متقاضی برای تبدیل شدن به یک طراح UX باید یاد بگیرد. در عین حال، یک طراح UX برای تبدیل شدن به فرد موفق باید مهارتهای نرم خاصی را تمرین کند.
مهارتهای سختی که طراحان UX نیاز دارند
برای کسب عنوان طراح UX به چند مهارت سخت نیاز دارید. بیشتر این مجموعه مهارتها را در دوره یا مدرک طراحی UX خواهید آموخت.
- تحقیقات UX
- وایرفریم و نمونه سازی
- ارتباط دیداری
- طراحی تعاملی
- تفکر طراحی
- جریانهای کاربر
- طراحی تعامل
- طرحهای آزمایشی
- نقشه برداری فرایند تصمیم گیری
- ساختار اطلاعات
- مود برد
- طراحی بصری و رابط کاربری
- کدگذاری
تسلط بر همهی مهارتهای طراحی UX کار آسانی نیست، و همینطور متخصص شدن در آنها. سعی کنید بفهمید که چطور میشود سوالات تحقیقی مناسب از کاربر پرسید تا به بینش ارزشمندی برسید و در طراحی تصمیمات بهتری بگیرید.
مهارت های نرمی که طراحان UX نیاز دارند
به نظر میرسد، هر طراح UX به سه مهارت اصلی نیاز دارد.
همدلی
طراحی UX زمانی موفق است که سلیقهی کاربران را در نظر بگیرد. شما باید انگیزهها، اضطرابها، نیازها و مشکلات افرادی که از طرح شما استفاده میکنند را بررسی کرده و به طور کامل درک کنید. اگر میخواهید نتیجه کارآمد و معنادار باشد، باید با همدلی ساخته شود. خودتان را فراموش کنید، به آنچه کاربران میخواهند گوش دهید و درک کنید.
سازمان
طراحی UX مانند یک پازل است. اگر میخواهید کامل باشد، نباید حتی کوچکترین بخش را نادیده بگیرید. همه آن قطعات (تحقیق کاربر) را به گونهای کنار هم قرار دهید که بیشترین معنا را برای هدف محصول داشته باشد، اینگونه طراحی موفقی خواهید داشت. سازماندهی درست ضروری است.
کنجکاوی
طراحان UX باید کنجکاو بمانند. اگر میخواهید آخرین قطعه پازل طراحی UX خود را که همه چیز را با هم هماهنگ میکند، کشف کنید، به مقدار مشخصی کنجکاوی نیاز است. این بدان معناست که شما باید در به چالش کشیدن فرضیات راحت باشید و به دنبال راه حلهای جایگزین برای آنهایی باشید که منطقی ترین به نظر میرسند.
همدلی مهارت شماره یک همهی طراحان UX است. افرادی که شما برای آنها طراحی میکنید انسان هستند. آنها «مدیران محصول» «کارآفرین» یا «مدیرعامل» نیستند، بلکه مادران، دختران، پسران و پدران پرمشغله هستند.
آنها ضرب الاجل، ترس و نگرانی مالی دارند و زمان برای همه آنها با ارزش است. چیزی که شما طراحی میکنید ابتدا از آنها حمایت میکند و سپس آنها را متقاعد میکند که با محصول شما ارتباط برقرار کنند.
جدا از مهارتهای نرم و سخت، یک حوزه از طراحی UX وجود دارد که برای بسیاری نامشخص است و آن کد است.
آیا طراحان تجربه کاربری نیاز به کدنویسی دارند؟
اگرچه دانستن چنین مهارتی بسیار مفید است ولی در واقع، نه. طراحان UX نیازی به کد نویسی ندارند.
حتی اگر یک طراح UX خودش کدنویسی نکند، با مهندسان و توسعه دهندگانی کار میکند که برایش کد مینویسند، بنابراین درک قابلیت های کدنویسی مفید است.
با دانستن زبان کد، طراحان میتوانند امکان سنجی مفهوم طراحی تجربه کاربری را بهتر ترجمه کنند.
اکثر طراحان تجربهی کاربری دانش اولیه HTML، CSS و Javascript دارند. اگرچه، آنها لزوماً آن را برای تبدیل شدن به یک طراح UX یاد نگرفتهاند، بیا از قبل میدانند یا میخواهند با همکاران مهندس خود بهتر همکاری کنند.
امروزه، شاهد هستیم که مدلهای SaaS بیشتری برای پشتیبانی از روشهای طراحی UX «بدون کد» یا «کم کد» ظاهر میشوند، بنابراین تقاضا برای تخصص کدنویسی در مشاغل طراحی UX در حال کاهش است.
طراحان UX در چه نوع پروژههایی مشارکت دارند؟
اغلب از طراحان UX خواسته میشود تا در پروژههای توسعه کسب و کار که به طور سنتی در حیطه کاری طراح نیستند، مشارکت کنند. این عمدتاً به این دلیل است که آنها اغلب نگاه منحصر به فرد و همدلانه نسبت به مسائل دارند که سایر نقشهای اصلی تجاری تمایلی به تمرکز روی آن ندارند.
بیایید برخی از پروژههایی را که میتوانید (و باید) یک طراح UX را در آن مشارکت دهید، با هم بررسی کنیم.
حفظ مشتری
طراحان UX نتایج منحصر به فردی در زمینهی حفظ مشتری ارائه میدهند. آنها اغلب دارای مجموعه دادههای خاصی هستند که میتوانند مناطق مشکلدار را که نیاز به بهبود دارند مشخص کنند و با کاهش این نقاط اصطکاک به حفظ مشتریان کمک کنند.
به طور خاص، طراحان تجربه کاربری میتوانند در موارد زیر کمک کنند:
- طراحی برنامه
- طراحی محصول
لید جنریشن Lead Generation یا فرایند جذب مشتری
هر پروژهی لید جنریشن باید شامل اطلاعت یک طراح UX باشد. چه این اطلاعات و راهنمایی کیفی باشد، چه طراحی واقعی. طراحان تجربهی کاربر میتوانند بهترین شانس ممکن را برای موفقیت به ماشین تولید شما بدهند.
چند روش لید جنریشن برای گنجاندن یک طراح UX در آن عبارتند از:
- صفحات فرود یا لندینگ پیج
- روندهای ایمیل
- طراحی سایت
- وبلاگ ها، راهنماها و مطالعات موردی
- پژوهش کاربر
روش ها و سیستم های داخلی
در نهایت، طراحان تجربه کاربری میتوانند فراتر از مشتریان، کاربران، محصول یا خدمات شما باشند. آنها همچنین میتوانند به استراتژیهایی کمک کنند که به کارمندان راضی باشند و بمانند.
با استفاده از ترکیبی از مهارتهای نرم و سخت، طراحان تجربه کاربر میتوانند پشتیبانی، راهنمایی و راهحلهای طراحی فنی را برای ساختن فرآیندها، سیستمها و روشهای ارتباطی جدید ارائه دهند.
6 ابزار برای طراحان UX
مهم نیست که چه مدت در این کسب و کار بوده اید، همیشه ابزارهای طراحی تجربه کاربری وجود خواهد داشت که به شما کمک میکند کار خود را با کارایی بیشتر و دقیق تر انجام دهید. چند مورد از ابزارهای شناخته شده عبارتند از:
Figma
ابزار طراحی رابط و همچنین ویرایشگر گرافیکی برداری مبتنی بر وب و اشتراکی
Adobe XD
پلتفرم طراحی تجربه مبتنی بر بردار
Maze
پلت فرم تست سریع کاربر برای نمونههای اولیهی تجربهی کاربر – جمع آوری بازخورد کاربر از انسان واقعی
Sketch
یک برنامهی طراحی دیجیتال مشترک برای مک
InVision
یک پلتفرم طراحی محصول دیجیتال
Webflow
سازندهی وبسایت بدون کد و بوم بصری
چگونه یک طراح تجربهی کاربری شویم
اگر به طور جدی در نظر دارید که یک طراح تجربه کاربری شوید، این پنج مرحله را دنبال کنید تا به شما کمک کند تا در اسرع وقت به آنجا برسید.
اصول UX را رعایت کنید
چند اصل طراحی وجود دارد که هر طراح UX برای موفقیت در نقش خود باید یاد بگیرد.
اصول طراحی UX مواردی مانند سلسله مراتب در معماری اطلاعات، ثبات طراحی در برندسازی و دسترسی است. اصول دیگری هم هست، اما این اولین قدم شما برای ورود به دنیای UX است.
دورهی طراحی UX شرکت کنید
مطالعهی طراحی UX در دانشگاه یا از طریق یک دورهی آنلاین راهی عالی برای شروع حرفهی طراحی شما است.
در دورههای کارآموزی یا پروژههای UX شرکت کنید
در مرحلهی بعد، زمان آن است که مهارتهای خود را آزمایش کنید. وقت آن است که اشتباه کنید، شکست بخورید و سریع یاد بگیرید. در این مرحله طراحی آزاد یا دورهی کارآموزی که در آن راهنمایی یا پشتیبانی دریافت میکنید، بهترین گزینهها است.
شایان ذکر است که میتوانید این کار را پس از پایان تحصیلات خود انجام دهید یا میتوانید کاری را در کنار تحصیل انجام دهید و آنچه را که یاد میگیرید به کار ببرید.
پورتفولیو خود را بسازید
همانطور که پروژههای طراحی و کارآموزی بیشتری را انجام میدهید، به طور طبیعی شروع به ساختن رزومه خود خواهید کرد.
این کار نه تنها خط پیشرفت شما را نشان میدهد، بلکه رزومهی کاری شما برای استخدام در آینده است. هنگام بررسی نمونه کارها، تجربه مدیر استخدام را در نظر داشته باشید. آنها نه تنها به تجربه کاری شما نگاه میکنند، بلکه به ارائهی کلی شما از نمونه کارها نیز میپردازند – این سطح بینش دیگری از استعداد و دانش UX شما میدهد.
شبکهی UX خود را بسازید
طراحان UX الهام بخش، رهبران UX و برندهای پیشرو را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید. آنها اغلب مقالات و چیزهای مفیدی را به اشتراک می گذارند که طراحان UX باید بدانند. این ها تعدادی از نمونههای بینالمللی هستند:
- Twohabitsdesign
- Iamnotmypixels
- Dailywebdesign
- Humble_ux
- Steve Krug
- Don Norman
- Irene Au
- Jessicavwalsh
- Uitrends
- Taylor Ling
در همان زمان، حضور اجتماعی خود را ایجاد کنید، کار خود را به نمایش بگذارید و نام خود را مطرح کنید. رسانههای اجتماعی فقط به معنای اینستاگرام نیستند، فرصتهای زیادی برای اتصال در توییتر، نمایش کارهایتان، اشتراکگذاری مقالات، و همچنین برخی از انجمنهای بزرگ طراحی وجود دارد.
سف افراد به دنیای UX متفاوت است. برخی از افراد به طور هدفمند مطالعه میکنند تا یک طراح UX شوند، در حالی که برخی دیگر پس از کار در نقشهای دیگر در محصول و بازاریابی، به آرامی به UX متمایل میشوند.
نتیجهگیری
چه در حال ساخت یک محصول دیجیتالی باشید یا ارائه ی خدمات، از همان روز اول به تعدادی طراح UI با استعداد و طراحان UX در تیم محصول خود نیاز خواهید داشت.
مهم نیست که چه چیزی را میسازید، کاربران نهایی کاربران انسانی هستند و این حق طراحان است که با در نظر گرفتن این ایده کار را پیش ببرند.
طراحی UX در مورد تجربه است. اگر محصول و تجربهی برند مثبتی برای مشتریان خود ایجاد نمیکنید، کسب و کاری نمیسازید. کاربر نهایی شما باید اولین کاربر شما باشد، و شما می توانید از همان روز اول با فرضیه سازی، آزمایش و ساخت محصولات آگاهانه، این کار را انجام دهید.
امیدواریم این مقاله دنیای طراحی UX و آنچه که میتواند به طور بالقوه به کسب و کار کمک کند را شفاف کرده باشد.